Δε θέλουμε ιδιωτικά πανεπιστήμια σε αυτή τη χώρα! Όχι! Γιατί θέλουμε η παιδεία να είναι δημόσιο και ελεύθερο αγαθό για όλους. Να πω κι άλλο ανέκδοτο;
Ας αναλογιστεί κανείς πόσα χρήματα δαπανά μία ελληνική οικογένεια για κάθε της τέκνο που θέλει να στείλει στο ελληνικό πανεπιστήμιο, σε σχέση με μία οικογένεια που το στέλνει σε ένα του εξωτερικού. Όποιος πιστεύει πως στην Αγγλία καταφεύγουν μόνο τα πλουσιόπαιδα, ας το ξανασκεφτεί. Η φοίτηση σε αγγλικό πανεπιστήμιο κοστίζει από τίποτα (ανάλογα με τη φορολογική δήλωση του χρηματοδότη του φοιτητή) έως 1.500 λίρες, περίπου, το χρόνο, για τους πολίτες της ΕΕ. Τρία χρόνια φροντιστήρια σε όλα τα μαθήματα προς εξέταση για τις εισαγωγικές εξετάσεις, μήπως κοστίζουν κάτι παραπάνω;
Πόσο «δωρεάν» είναι η παιδεία μας;
Άποψή μου είναι ότι θα έπρεπε η εισαγωγή στα πανεπιστήμια να είναι ελεύθερη. Ο κάθε μαθητής να επιλέγει πού θέλει να φοιτήσει, και να του επιτρέπεται να σπουδάσει αυτό που αγαπά, κι όχι αυτό που θα του λάχει. Θέλουν όλοι να μπουν στην ιατρική; Ας μπουν όλοι στην ιατρική. Ξέροντας, όμως, δύο πράγματα: κατά πόσον αυτό το επάγγελμα είναι ήδη κορεσμένο και τι προοπτικές απορρόφησης έχει μετά. Καθώς και ότι το να μπεις στην ιατρική (για παράδειγμα) είναι ελεύθερο, για να αποφοιτήσεις όμως θα πρέπει να το αξίζεις.
Εκεί θα έπρεπε να πέσει το βάρος. Σε έναν σωστό και σοβαρό επαγγελματικό προσανατολισμό. Και στην ποιότητα των δημόσιων πανεπιστημίων. Χωρίς «αιώνιους φοιτητές», αλλά με φοιτητές που φοιτούν γιατί θέλουν να μάθουν το αντικείμενο που σπουδάζουν. Με σοβαρές σπουδές. Με λιγότερα μαθήματα και λιγότερους καθηγητές, ώστε πραγματικά ο φοιτητής να μπορεί να μάθει ό,τι διδάσκεται.
Έχω την εντύπωση ότι το παρόν σύστημα υπάρχει για δύο λόγους ως έχει. Για να παρέχει θέσεις σε περισσότερους πανεπιστημιακούς καθηγητές – οπότε πρέπει να υπάρχουν ένα σωρό περιττά μαθήματα για να δικαιολογείται η θέση τους – και στην παραπαιδεία – αυτή είναι γενική εντύπωση. Διότι με ελεύθερη είσοδο στα δημόσια πανεπιστήμια κανείς δε θα στέλνει το παιδί του σε φροντιστήρια. Ενώ με τη δημιουργία σοβαρών ιδιωτικών πανεπιστημίων, τα δημόσια πανεπιστήμια θα πρέπει να γίνουν πιο ανταγωνιστικά. Αυτό θίγει τα συμφέροντα και όσων απασχολούνται στην παραπαιδεία, καθώς και όσων κατέχουν καταχρηστικά θέσεις στα πανεπιστημιακά ιδρύματα. Έχει, λοιπόν, στόχο, την προστασία της παιδείας και των μαθητών/φοιτητών το παρόν εκπαιδευτικό σύστημα και η απαγόρευση των ιδιωτικών πανεπιστημίων;
Καταχρηστικά, κι εγώ, στο παρόν άρθρο σχετικά με τα πανεπιστήμια, να κάνω μια σύντομη αναφορά και στο σχολικό σύστημα. Το οποίο για μένα είναι εντελώς πεπερασμένο. Βασίζεται σε ένα μοντέλο που δημιουργήθηκε εδώ και αιώνες. Όταν δεν υπήρχε ούτε τηλεόραση ούτε διαδίκτυο. Καλώς ή κακώς, δε θα το κρίνω, τα παιδιά πια δε διαβάζουν βιβλία. Σίγουρα όχι για να αντλήσουν πληροφορίες και γνώσεις. Όχι αποκλειστικά βιβλία, έστω. Η ποιότητα των μαθητών, σύμφωνα με τους δάσκαλους, τους καθηγητές, και τους γονείς τους, πέφτει χρόνο με το χρόνο. Μα, είναι λογικό να θεωρεί κανείς ότι όσο περνούν τα χρόνια τα παιδιά «χαζεύουν»;….
Μήπως το πρόβλημα είναι ότι ο τρόπος διδασκαλίας δε συμβαδίζει πια με την εποχή; Μήπως θα έπρεπε η διδασκαλία να χρησιμοποιεί πολυμέσα, και όχι, απλά, βιβλία; Μήπως δε χρειάζεται απλώς «αναδιάρθρωση» της παιδείας, αλλά επανασχεδιασμός της από την αρχή; Πράγμα που όμως, δυστυχώς, θίγει τα συμφέροντα και των σχολικών καθηγητών. Αφού θα πρέπει και οι ίδιοι να μορφωθούν και να γίνουν γνώστες των αντικειμένων που διδάσκουν, καθώς και της νέας τεχνολογίας, ώστε να μπορούν να επικοινωνούν, και να μεταδίδουν γνώσεις στους μαθητές τους. Ουσιαστικά και τους σχολικούς καθηγητές εξυπηρετεί το παρόν εκπαιδευτικό σύστημα, αφού αποποιούνται των ευθυνών τους, τις οποίες εναποθέτουν στα φροντιστήρια.
Και τελικά, αυτό το εκπαιδευτικό σύστημα εξυπηρετεί τους πάντες. Εξυπηρετεί όλους όσους* έχουν οποιαδήποτε σχέση μ’αυτό, εκτός από τους μαθητές! Πολύ φοβάμαι ότι δεν είναι δυνατόν να αλλάξει κάτι το οποίο απασχολεί, ξεκουράζει και πλουτίζει τόσο κόσμο. Και το οποίο θα βολέψει και τους μαθητές που θα το αφήσουν πίσω τους σε λίγα χρόνια…. Και τελικά, όλα καταλήγουν σε ένα∙ την παιδεία μας ως κοινωνίας….
________
*επίτηδες το έχω γράψει έτσι αντί του "όλους όσοι", παρ΄όλα αυτά είμαι ανοιχτή σε κάθε συζήτηση σχετικά
3 Οκτ 2007
Δημόσια Δωρεάν Παιδεία (πανεπιστήμια και – τελικά και - σχολεία)
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
10 σχόλια:
"Καθώς και ότι το να μπεις στην ιατρική (για παράδειγμα) είναι ελεύθερο, για να αποφοιτήσεις όμως θα πρέπει να το αξίζεις.
…..
Έχω την εντύπωση ότι το παρόν σύστημα υπάρχει για δύο λόγους ως έχει. Για να παρέχει θέσεις σε περισσότερους πανεπιστημιακούς καθηγητές …
και στην παραπαιδεία – αυτή είναι γενική εντύπωση. Διότι με ελεύθερη είσοδο στα δημόσια πανεπιστήμια κανείς δε θα στέλνει το παιδί του σε φροντιστήρια.”
Πόσο δίκαιο έχεις.
Γι’ αυτό και πολλοί απ’ όσους αγωνίζονται ενάντια στην αναθεώρηση, δεν βάζουν πλάτη για να αλλάξουν πράγματα στη δημόσια Παιδεία.
Έχω την εντύπωση ότι ένα κομμάτι της «πανεπιστημιακής συντεχνίας» (γιατί υπάρχουν σε παλαιότερες γενιές κυρίως άνθρωποι που τιμούν τον τίτλο του «ακαδημαϊκού δασκάλου») είναι συμπληρωματικό στη διαπλοκή πολιτικής και επιχειρήσεων και έτσι δύσκολα θα προχωρήσει μια πραγματική αλλαγή στην ανώτατη εκπαίδευση.
Επίσης, αν δεν υπάρξει γενναία χρηματοδότηση της Δημόσιας Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, για να απορροφήσουν τους εργαζόμενους στα φροντιστήρια (μιλάμε για δεκάδες χιλιάδες) κανείς δεν θα θίξει το σύστημα των Πανελληνίων γιατί έτσι θα δημιουργηθεί μεγάλο κοινωνικό θέμα.
Νομίζω ότι το αρχικό κείμενο μαζί με την εύστοχη πρόσθεση του «καπιταλα κομουνιστή»(φοβερός τίτλος!), δείχνει καθαρά ότι και η παιδεία δεν θα φτιάξει ποτέ, γιατί όλα στη χώρα μια μονάδα μέτρησης έχουν, το πολιτικό κόστος.
Αν προσθέσουμε και την φοβερή πατέντα του εκσυγχρονιστή καθηγητή Σημίτη, να περάσει άχρηστα μεταπτυχιακά και διδακτορικά στο σύστημα, για περισσότερα κέρδη στους καθηγητές και για πιο ειδικευμένους ανέργους, τότε κλείνουμε το κύκλο.
Συμφωνώ σχεδόν με όλα όσα γράφεις στο σχόλιο-άρθρο σου. Για την κατάντια του σημερινού συστήματος φταίνε όλοι. Πολιτεία, καθηγητές και φοιτητές. Το μεγάλο κακό, όμως έγινε την περίοδο διακυβέρνησης του Σημίτη. Αν έχεις χρόνο κάνε αύριο μια βόλτα απο το "πρόχειρο τετράδιο" και θα καταλάβεις την εννοώ.
Γεια σας. Δεν χρειάζεται καν να πω οτι συμφωνώ με όλα όσα λέτε. Σπούδασα στο εξωτερικό και είδα τι εστί εκπαίδευση. Δεν ήταν το γεγονός ότι όλα τα μαθήματα είχαν υποχρεωτική παρακολούθηση. Όλα τα μαθήματα θέλαμε να τα παρακολουθήσουμε. Άξιζαν. Μαθαίναμε. Οι καθηγητές ...απίστευτοι. Μέχρι που τελείωσα και το master ντρεπόμουνα να πω ότι θα επιτρέψω στην Ελλάδα να γίνω εκπαιδευτικός. Η σύγκριση θα ήταν καταστροφική για μένα. (Που πας ρε Καραμήτρο, ένα πράγμα). Οι άνθρωποι είχαν γνώσεις, μεταδοτικότητα, τα μέσα για να διδάξουν (όχι, πάρε ένα πίνακα και σκάσε), αξιολογούνταν και από μας και από επιτροπές ΚΑΘΕ χρόνο, κτλ και όλα αυτά με .... 0 euro. Δίδακτρα δεν είχε (low budget ο μπαμπάς), τα βιβλία ΟΛΑ στη βιβλιοθήκη σε πολλά αντίτυπα, οργάνωση άψογη. Ας μη πω άλλα. Οπότε γιατί να μην στείλει κάποιος το παιδί του έξω αντί παράδειγμα να το στείλει απο Θεσσαλονίκη στην Κρήτη; Πράγματι στοιχίζει πολύ λιγότερα.
Όταν ο κάθε καθηγητής κάνει πολιτική για να "ανέβει",
πληρώνουμε για τα πάντα,
οι φοιτητές απλά πιάνουν θέσεις στον κατάλογο (γιατί στην αίθουσα δεν μπαίνουν καν),
επιδότηση δεν δίνεται στους μη έχοντες,
μετεγγραφές ...περίεργες μόνο εγκρίνονται,
αδιόριστοι καθηγητές παντού (άνθρωποι που θα μπορούσαν να κάνουν πραγματική δουλειά),
τα φροντιστήρια να βγάζουν τα κέρατα τους,
Το κράτος κάνει τρομερές αλλαγές του στυλ.... (Ουπς) καλέ δεν έγινε καμία προσφάτως!!!! Μιλάμε για παντελή έλλειψη ουσιαστικής παιδείας την οποία χρυσοπληρώνουμε! Δεν με ενδιαφέρει ποιος είναι στην κυβέρνηση. Και ο Καρατζαφέρης να κάνει την αλλαγή, δεκτή.
Angelina, δε θα μπορούσα να συμφωνώ περισσότερο. Καθ'ότι επίσης σπούδασα "στο νησί". Διεθνείς σχέσεις, διδάσκονται εκεί απ'το 1909, στην Ελλάδα εδώ και καμιά 10ετία. Οι καθηγητές μας κορυφές στο επιστημονικό πεδίο τους από όλο τον κόσμο, οι συμφοιτητές μου επίσης από ολόκληρο τον κόσμο – πράγμα που ακαδημαϊκά, πόσο μάλλον σε αυτό που διάλεξα να σπουδάσω, για μένα ήταν από μόνο του μάθημα – οι σπουδές μου περιλάμβαναν και μαθήματα που δεν είχαν να κάνουν αμιγώς με το αντικείμενό μου, αλλά και με την ευρύτερη μόρφωση και παιδεία μου ως πολίτης της Ευρώπης…. Γυρνώντας στην Ελλάδα μας, θεωρούμαι απλώς απόφοιτη λυκείου βέβαια, γιατί κανένα πτυχίο του εξωτερικού δε συγκρίνεται με τα δικά μας. Need I say more? :p
Και να τονίσω ότι ο κύριος λόγος που πήγα για σπουδές στην Αγγλία ΔΕΝ ήταν ότι δεν ήμουν καλή μαθήτρια – με 18.2 τελείωσα το λύκειο – αλλά ότι δεν ήθελα να θυσιάσω 3 χρόνια από τη ζωή μου που ήταν πολύ δημιουργικά, παρατώντας μουσική, αθλητισμό και ξένες γλώσσες που μάθαινα, για να μάθω να παπαγαλίζω μαθήματα για τις εισαγωγικές εξετάσεις. Διότι προτίμησα να τελειώσω σφαιρικά μορφωμένη το λύκειο, και να γράψω αυτό το σύστημα εκεί που του άξιζε και ακόμα του αξίζει. Και είναι μια προτροπή και στους νεότερους αυτό που γράφω. Μέχρι να υπάρξει μια αλλαγή στο τσίρκο της παραπαιδείας….
Εγώ, για να μη θεωρούμαι απλώς απόφοιτη λυκείου, έδωσα 11 μαθήματα στο ΑΠΘ (ΔΙΚΑΤΣΑ γαρ) για να αποδείξω οτι στην Αγγλία έμαθα αρκετά καλά τα Αγγλικά για να τα διδάξω στα ελληνόπουλα. Ξερεις τώρα. αγγλικά στην χώρα τους; Σαφώς εδώ διδάσκονται καλύτερα. χαχα.Α, και μάλιστα έδωσα και την ελληνική ιστορία και την ιστορία της ελληνικής λογοτεχνίας (αμεσα σχετικό με τον Present Perfect όπως καταλαβαίνεις) για να τους αποδείξω οτι παρόλο που πήρα πτυχίο στο εξωτερικό ήξερα καλά τα ελληνικά. Το 17 στο απολυτήριο ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ Λυκείου δεν τους έπεισε. Αυτά όμως σε ένα άλλο post. Δεν είναι της παρούσης.
ΣΗΜ. Χαιρομαι που βρήκα κάποιον με τόσα κοινά βιώματα.
poli kalo kimeno
simfono apolita
Ηλιάνα και τα ύπολοιπα παιδιά, χέρομαι που βρήκα αυτή τη διαδικτιακή κουβέντα μεταξύ νέων που καταφεραν να κρατλησουν το κεφάλι ψηλά όταν οι άλλοι το έσκιβαν για να περάσουν από τις χαμιλές πόρτες των ελλήνικών πανεπηστιμίων. Η Ελλάδα δε θα έπρεπε κατεξωχην να είναι τουριστικος προορισμός αλλά ένα απέραντο campus γνωσεων όπως στην αρχαιώτητα, παρολα αυτα το εύκολο είναι να θυμόμαστε τη καποτε καναμενα αντι να συνεχίζουμε να κανουμε. Θα ήθελα να κάνω μια συμαντηκή ερώτηση, ειμαι ίσως λίγο μεγαλήτερος, 26 και οταν θα είμαι αγγλία 27, σκοπέβω αν και αργά να συνεχίσω καποιες σπουδές, έχοντας ήδη τελείωση σκηνοθεσία θελω να κανω ενα Bachelor σε animation. εχω επιλεξει το πανεπηστιό, πλεόν ξέρω ότι έχω αρκετη εμπηρια, διακρήσεις και ως όρημος φοιτητης να γείνω σχετικά εύκολα δεκτός, απλά μέχρι αν φύγω δουλεύω σκληρά να έχω αρκετα χρήματα για αυτα τα 3 χρόνια που αν χρειαστεί να δουλεψω και part time εκεί. Θα με βοηθούσε πολύ όμως να μην έχω το βάρος των διδάκτρων, επείδη οπως διαβασα εδώ αλλά και έχω ξακακούσει ότι υπαρχει μια σχετική νομοθεσία στην αγγλία που απευθήνετε σε καθέ πολίτη κράτους μέλος τη Ε.Ε. και βασίζεται στη φορολογική του δήλωση και το αιτήσιο εισόδημα του φυσηκά. Εγώ έχω αρκετα χαμηλό εισόδημα (μιας και στη ελλάδα κανεις δε θέλει να δείχνει στο κρατός πόσο σε πληρώνει) anyway. Η φορολογική δήλωση του πατέρα μου είναι αρκετα υψηλή αλλά δε θέλω οπως εδώ και χρόνια να βασιστώ σε κανένα για αυτό και κάνω 3 δουλείς τώρα που είναι να φήγω. Αυτο που ακριβώς θέλω να ρωτήσω γιατι σας ζάλησα με τη δυσλεκτική μου ανορθωγραφιά...ειναι.... έχοντας 3 χρονια και δικιά μου φορολογική δήλωσει στα στανταρ της βρετανική νομοθεσίας, μπορώ να εποφελιθώ απο το νόμο με τη δωρεάν φοίτηση? υπάρχουν άλλοι όρροι? υπάρχουν course που εξερούντε από αυτό?
Γεια σου Χρήστο. Δεν ξέρω αν μπορώ να σε βοηθήσω σε αυτό, πιστεύω πάντως ότι αν δηλώσεις σαν χρηματοδότη τον εαυτό σου, θα ληφθεί υπ’όψιν η δική σου φορολογική δήλωση. Από’κει και πέρα, τα master στην Αγγλία είναι πολύ ακριβότερα από τα bachelor, και ό,τι φορολογική δήλωση και να έχεις, δεν ξέρω αν μπορείς να τη «σκαπουλάρεις» με λιγότερα από 3000 ευρώ (αυτό για τους εξυπνάκηδες που σπουδάζουν Ελλάδα και καλά γιατί δεν έχουν τα λεφτά να πάνε Αγγλία για σπουδές – ενώ είχαν για φροντιστήρια – και μετά αντί να κάνουν και master στην Ελλάδα, φεύγουν στη Βρετανία για μεταπτυχιακό ;ρ)…. Ίσως σε αυτό να μπορεί να σε βοηθήσει καλύτερα η Angelina….
εχω το αγχος του ενοικειου
και τωρα εχουμε το αγχως της ιδιοτικοποιησης.....
------------------------
ΑΡΕ ΚΡΑΤΟΣΣΣΣΣΣ
ΠΟΙΟ ΚΡΑΤΟΣ??
Δημοσίευση σχολίου